Nienasycony rynek centrów handlowych
Tematyka: Centra Handlowe, Rynek centrów handlowych, Galerie handlowe, Red Real Estate Development, Galeria Dębiec

Polska jest czwartym w Europie krajem, w którym powstaje najwięcej centrów handlowych.

Nienasycony rynek centrów handlowych

W Europie w budowie jest teraz rekordowa ilość powierzchni handlowych, o 50 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Najwięcej nowych centrów rośnie w Europie Wschodniej (74 proc.), przede wszystkim w Turcji, Rosji i na Ukrainie.

Nasz kraj zajmuje czwartą pozycję, jeśli chodzi o dynamikę notowaną w tym segmencie rynku. Jak podaje CBRE, w Polsce powstaje obecnie ponad 750 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Całkowity zasób w naszym kraju wynosi teraz 9,3 miliona metrów kwadratowych powierzchni, która liczona jest łącznie w 420 obiektach handlowych.

Warszawa, Katowice i Trójmiasto z największymi zasobami Zdecydowanie najwięcej nowoczesnej powierzchni do handlu jest w Warszawie - 1,4 miliona mkw. w 42 centrach. Kolejne miejsce zajmują Katowice z ponad 1 mln mkw. powierzchni. Trójmiasto może się pochwalić blisko 620 tys. mkw. powierzchni handlowej, a zasoby w Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu mieszczą się w przedziale 495 - 540 tys. mkw.

W porównaniu do liczby mieszkańców największe nasycenie powierzchnią handlową jest w Trójmieście. Najmniej powierzchni na jednego mieszkańca przypada w Krakowie. Do wskaźnika nasycenia wynoszącego 750 mkw. na tysiąc mieszkańców daleko jeszcze wszystkim polskim aglomeracjom. W naszym kraju współczynnik ten wynosi średnio nieco ponad 400 tys. mkw. na tysiąc mieszkańców.

Niewiele wolnej powierzchni w centrach

W dużych miastach wciąż jest zapotrzebowanie na nowe obiekty handlowe. W siedmiu największych polskich aglomeracjach odsetek wolnych powierzchni jest niewielki, waha się od 1,6 proc. do 4,5 proc., podaje CBRE. Według przedstawicieli tej firmy, w najbliższym czasie centra handlowe w Polsce będą rozwijać się szybciej niż ulice handlowe.

Szczególnie w dużych miastach utrzymujące się wciąż duże zapotrzebowanie na powierzchnię handlową. Dostrzegli to deweloperzy, którzy wrócili teraz ze swoimi inwestycjami do największych aglomeracji. Powstaje w nich obecnie ponad 40 proc. nowej powierzchni. Budowane są obiekty handlowe różnego typu, duże galerie, specjalistyczne parki handlowe i lokalne mniejsze centra zakupowe.

Deweloperzy szukają niszy. - W niektórych rejonach największy miast wciąż brakuje obiektów handlowych, które stwarzałyby mieszkańcom możliwość robienia wygodnych zakupów w pobliżu domu. Nowoczesnego centrum handlowego nie było dotąd na Dębcu w Poznaniu, dlatego zdecydowaliśmy się na budowę Galerii Dębiec. Kompleks, który dostarczy 9750 mkw. powierzchni handlowej zapewni też 229 krytych miejsc postojowych i 121 miejsc na parkingu zewnętrznym. Mieszkańcy południowo-zachodniej części miasta z nowego centrum będą mogli korzystać już pod koniec listopada przyszłego roku - twierdzi Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży w Red Real Estate Development.

Więcej na: www.galeriadebiec.pl, www.redpark.pl i www.red-development.pl

Podobne nowości

Nowy boom mieszkaniowy

Nowy boom mieszkaniowy

Sprzedaje się więcej mieszkań niż buduje. Oferta deweloperów stale maleje....





Mieszkaniówka ruszyła

Mieszkaniówka ruszyła

Więcej sprzedawanych i budowanych mieszkań....


Kredyt na małe M

Kredyt na małe M

Banki oszczędnie rozdają kredyty, a nabywcy mieszkań liczą każdy metr....


Mieszkania wykończone pod klucz - standardem?

Mieszkania wykończone pod klucz - standardem?

Wykończenie nowym elementem strategii marketingowej deweloperów...


Oczekiwanie na odbicie cen

Oczekiwanie na odbicie cen

Oferta maleje, bo deweloperzy sprzedają więcej mieszkań niż wprowadzają na rynek....


Najlepsze tematy!

Serwisy branżowe

Polecane porady


Zobacz więcej tematów o remontach